Kategorisering av veteranbiler

Bilens historie er lang, og man kan kategorisere veteranbiler etter flere kriterier. De første “bilene” skiller seg ut ved hvilke drivstoff de brukte. De første bilene gikk nemlig ikke på bensin.

Biler med dampkraft

Noen av de fSylvester_Roper_steam_carriage_of_1870ørste bilene som vi kjenner til var biler som gikk på dampkraft. Disse oppstod så tidlig som i 1768, da Nicolas Joseph Cugnot bygde det første automobile kjøretøyet som kunne transportere et menneske. Dette var ikke et tog, siden kjøretøyet var en vogn som kunne bevege seg uten skinner. Flere utgaver ble lagd utover det 19. århundre. Mange fungerte som landbruksmaskiner, eller de trakk busser gjennom storbyene. Det kan nev
nes at en sikkerhetslov satte en stopper for videre utvikling av dette i Storbritannia i 1865. Da ble det nemlig påbudt at disse transportene trengte en mann, som skulle gå foran mens han blåste i et horn og veivet nød-flagg. Dette flyttet utviklingen over på jernbanen.

Forbrenningsmotor med Hydrogen

I 1807 fikk verden den første bilen med intern forbrenningsmotor. Denne ble bygd av Francois Isaac de Rivaz. Drivstoffet var hydrogen. Det skulle ta en stund før den første moderne bilen så dagens lys i 1886.

Bensinmotoren og Diesel

Karl Benz, et navn som sikkert lyder mer kjent enn de to første, patenterte den først bensindrevne bilen i 1886, som Benz Patent-Motorwagen. Dette er også det første serieproduktet, siden Benz produserte flere biler av samme modell. Dette var fortsatt to-taktere, helt til Nikolaus Otto utviklet en bensinbil med fire sylindere. Konseptet utviklet seg videre med Rudolf Diesels oppfinnelse, dieselmotoren, med sine fire sylindere.

Den elektriske motoren

El-bilen har også vært med oss langt lengre enn de fleste skulle tro. Da man rundt 1900 begynte å eksperimentere mer med det elektriske, og hva strøm kunne brukes til, ble det også bygget flere utgaver av el-biler. Disse slo likevel ikke gjennom før mer enn 100 år senere.