Den ikoniske Folkevognen

Da Folkevognen ble lansert i 1938, var dette en revolusjon for hvordan man kunne se på bilen, som kan sammenliknes med lanseringen av T-Ford i 1912. Henry Ford hadde gjort det mulig for USA sin middelklasse å eie sin egen bil. Ferdinand Porsche ville nå gjøre det mulig for arbeiderklassen å også eie sin egen bil.

En Bille for Hvermannsen

Målet var å konstruere en bil som var enkel og funksjonell. Den skulle være billig å bygge, egne seg for masseproduksjon og være rimelig å kjøre. Resultatet ble en enkel liten bil som hadde motoren i hekken, noe som hadde vært svært uvanlig siden 191VW_Käfer_blue_1956_vr_TCE5. Konseptet var ekstremt vellykket, og modellene forandret seg lite i løpet av den lange perioden som Volkswagen produserte bilen. Selv om de første eksemplarene i dag er meget sjeldne, er bilen ikke umulig å finne. Den første modellen kan lett kjennes igjen ved et blikk på bakrutene, som til midten av femtitallet bestod av to glass, delt vertikalt på midten. Motoren forandret seg også noe. Dette kjenner man igjen ved å se på modellnummeret, hvor modelltallets to første nummer indikerer modellens motorstørrelse i 100 cm/3.

En seiglivet veteranbil

Modellen var i produksjon i meget lang tid, fra 1938 til 2003, da det siste eksemplaret rullet ut fra fabrikken i Mexico. Motoren holdt seg også lenge i produksjon. Den siste Volkswagen-motoren rullet av bandet i Brasil i 2006. Disse motorene hadde fortsatt mekanisk forgasser, og slik ingen elektrisk innsprøyting. Bilen nyter i dag fortsatt en enorm kultstatus, selv om modellen ikke er sjelden. I løpet av modellens liv ble det nemlig produsert 20000.000 eksemplarer. En sikker rekord og muligens verdens mest produserte bil. Etterspørselen etter folkevogner er dessuten meget stor. Bussen som hadde den samme motoren er muligens et større samlerobjekt i dag, også fordi den er meget praktisk og anvendelig.